Canton

img_5644 Atau Guangzhou, China telah wujud ketika di zaman Dinasti Han pada abad 111 sebelum masihi, kepadatan penduduk seramai 12.8juta manusia yang mendiami bandar ‘kilang dunia’ ini. Perjalanan kali ini menyurusi lorong, jalan, pekan, kilang dan kota metropolis Guangzhou yang menyimpan khazanah bangsa canton yang unik.
img_5640 Merupakan bandar ke-3 terbesar dan terpenting di China dari segi ekonomi dan menjadi pembekal segala jenis barangan untuk pasaran dunia…‘Made In China’ adalah trademark yang paling berkuasa di muka bumi ketika ini. img_50712 Warga tua merupakan peringkat usia yang mendominasi penduduk Canton, manakala setiap pasangan hanya dibenarkan memiliki seorang anak sahaja, jika tidak pandai merancang keluarga..denda 50 ribu Reminbi akan dikenakan bagi anak ke-2. Terlalu ramai ‘anak manja atau anak raja’ di negara ini dimasa mendatang, akibat menjadi anak tunggal seumur hidup.img_5069
img_5377 Kota ini masih kelihatan antik dan pelbagai ragam manusia dapat dirakamkan, cuma perlu lebih berhati-hati kerana kota ini bukanlah ‘tourist friendly’, akibat ‘mazhab’ komunis yang masih menebal dan masih ‘terlindung’ dari dunia luar. img_5477
Angin kering yang bertiup sepui-sepui bahasa mula menikam kulit dengan suhu jatuh ke 18 darjah celsius menandakan musim luruh kini menjelma, nov-dec adalah waktu yang paling ideal untuk berada di kota Guangzhou dengan persekitaran yang bersih dan tenang.
img_5492
img_5524img_55401

img_5561
Dalam menyusuri kota yang padat dengan aksi manusia yang dramatik, kamera tersasar ke arah lelaki tua yang sedang mengasah gunting dengan ‘cara lama’, beliau begitu tekun mengasah sebilah gunting dari pelanggan salun rambut berhampiran.

Wajahnya seperti seorang professor yang sedang membuat ujikaji dimakmal, sekaligus menarik minat aku untuk merakam aksi yang jarang kelihatan dimana-mana tempat..‘rare subject’.
img_5565 Dengan menggunakan basikal tua sebagai ‘batu asah’, dan henjutan kaki mengguling ‘mesin batu’..lelaki tua ini masih mampu menerima bilahan gunting atau pisau bagi menajamkan mata pencariannya.
img_55621 img_5566..akan tetapi ketenangan lelaki tua ini tidak mengambarkan dirinya yang sebenar.. inilah gambar terakhir yang sempat dirakamkan sebelum dimaki dan dihambat dengan sebilah gunting sambil meminta kembali gambar yang dirakamkan dengan mulut menghamburkan perkataan-perkataan cina yang sepatah haram tidak diketahui, tetapi maksudnya boleh difahami…secara tidak langsung aku menjadi perhatian sekeliling..

‘aahhh..aku bersedia dengan langkah seribu daripada menyerahkan ‘kesuma jiwa’ ini kepada ‘lelaki tua kepala batu asah’.. tidak sesekali! ..fuh! aku bernasib baik kali ini…dia berundur selepas 5 tapak mengertak..’

img_5501
img_5497
img_5517
..apapun sesebuah kota yang membangun pasti akan diterjah oleh kemajuan kota oleh penduduknya. Kota Canton ini juga tidak boleh lari dari peredaran budaya moden yang mula menyelusup masuk secara perlahan-lahan dan disulam oleh budaya lama yang masih kekal sebagai identiti sesebuah kota.
img_5559 Larangan terhadap motosikal di kota ini memberi kesan yang begitu positif dari segi kebersihan udara dan lalulintas tanpa ‘mat rempit’ dicelah-celah kenderaan. Kota ini amat besar untuk disusuri dengan berjalan kaki sahaja, banyak kawasan yang penting tidak sempat diteroka.
img_5622
..apapun, kunjungan ke Kota Canton tidak akan lengkap jika tidak menyusuri ‘Pearl River’. Lampu malam yang melimpah menerangi tebing-tebing di sungai mutiara ini bagaikan pesta setiap malam, bot-bot berlampu, bangunan pencakar ber’tv’, cahaya papan iklan berkelipan dan seperti biasa..manusia bagaikan ada dimana-mana disetiap ruang Kota Canton ini.

Sekian.

2 Responses to “Canton”

  1. Garang nye atuk tu, sib baik u tak kena kejar ngan pisau-pisau dia, hehehe… tp muka dia mmg cam scientist😀

  2. ..fuh! nasib baik atuk tu dah tua..kalu muda lagi memang kene hambat ler ngan beskal-beskal dia baling kat kepala..;)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: